Więcej snu, mniej sportu

apteka ma w posiadaniu lek Engerix w bardzo małych ilościach

Więcej snu, mniej sportuNie można jednoznacznie stwierdzić czy uprawianie sportu poprawia jakość snu. Istnieją badania, których wyniki są niejednoznaczne oraz wykluczają się wzajemnie. Pewne jest za to, że rezygnacja ze snu kosztem wcześniejszego wstawania w celu odbycia treningu, nie jest wcale najlepszym pomysłem.

Nie ulega wątpliwości, że ćwiczenia o poranku są zdrowe, poprawiają samopoczucie i pomagają lepiej wejść w dzień. Odrobina gimnastyki po wstaniu z łóżka powoduje szybsze zaktywizowanie ciała i umysłu. Nie może to jednak wpływać na długość odpoczynku, bo jest on bardzo istotny dla sprawnego funkcjonowania.

Odpowiednia ilość snu pomaga regenerować się komórkom (skrócenie tego czasu wpływa negatywnie na proces ich starzenia), zmniejsza ryzyko zapadnięcia na choroby układu krążenia czy depresję. Mimo tego, że rano przebiegliśmy 5km, przy  jednoczesnym przespaniu tylko 5h, nie udało nam się za pomocą aktywności fizycznej oszukać naszego organizmu.

Dodatkowo go jeszcze wyczerpaliśmy, a teraz czeka nas cały dzień pracy do której musimy dojechać samochodem. Podczas prowadzenia pojazdu jesteśmy zmuszeni do zachowania pozycji siedzącej, a uciążliwe stanie w korkach i wiążąca się z tym monotonność, to jasny sygnał dla mózgu. Ogarnia nas senność, która jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych.

Jakie są inne konsekwencje chronicznego niewysypiania? Przemęczony mózg potrzebuje do pracy glukozy i to za pomocą niej rekompensuje sobie brak odpoczynku. W momencie gdy we krwi zaczyna się jej deficyt pojawia się w nas chęć na słodycze. Jak dobrze wiemy, zbyt częste sięganie po łakocie prowadzi w prostej linii do nadmiernego tycia i cukrzycy.

Świadomość współczesnego modelu życia nie jest wystarczającą wymówką dla tych którzy z braku czasu rezygnują ze snu, mimo że dzieje się to kosztem gloryfikowanego sportu. W takim wypadku radzi się zastąpić długotrwałe ćwiczenia krótszym i intensywniejszym wysiłkiem fizycznym. Takie treningi można powtarzać w seriach po 20 minut w różnych porach dnia, najlepiej kilka razy w tygodniu. Nowe podejście pozwoli na oszczędność czasu i zachowanie relatywnego balansu pomiędzy aktywnością i odpoczynkiem.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *