Spacer lepszy od sportu wyczynowego

Spacer lepszy od sportu wyczynowego Niquitin - pastylki do ssania przeznaczone dla ludzi palących

Mamy okazję obecnie obserwować apogeum mody na uprawianie sportu. Pojawienie się sprzyjającej aury pogodowej jest natychmiastowym impulsem dla wszystkich spragnionych ruchu. Ilość rowerzystów wygłodniałych kilometrów na ścieżkach rowerowych staje się z minuty na minutę coraz większa, a wystraszeni piesi zamiast spokojnie korzystać z chodnika, zmuszeni są do czujności i trzymania się krawężnika. Członkowie grup związanych z „masą krytyczną” tak długo walczyli o swoje uprzywilejowane trakty, że zapomnieli o tym jakim mogą być zagrożeniem dla innych uczestników ruchu drogowego. „Ładna pogoda” jest też powodem tego, że amatorzy joggingu oraz jazdy na rolkach w specjalnych strojach wylegają na ulice i wąskie alejki parków. W każdy weekend miejskie pływalnie i aquaparki przeżywają oblężenie. Coraz więcej jest też miłośników nordic walkingu, a osiedlowe orliki pękają w szwach. Takie zjawisko z jednej strony cieszy, z drugiej zaś wiąże się z pewną refleksją. Czy takie amatorskie, a w wielu przypadkach „niedzielne”, uprawianie sportu jest dobre dla zdrowia?

Sam wysiłek fizyczny nie jest wprawdzie w żaden sposób niewskazany. Jednak, jak twierdzą badacze problematyki, powinien on wiązać się z rozwagą. W pierwszej kolejności ze sportem nie ma co przesadzać. Jeżeli zależy nam na zdrowiu, a nie na biciu rekordów świata, to 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej codziennie powinno w zupełności wystarczyć. Poza tym do uprawiania konkretnej dyscypliny trzeba mieć pewne predyspozycje. Osoby mające problemy ze stawami nie powinny zbyt wiele jeździć na rowerze, narzekający na otyłość lub problemy z kręgosłupem powinni unikać biegania, a cierpiący na różne dolegliwości związane z osłabieniem kośćca lepiej niech zrezygnują z gier kontaktowych.

Współcześnie coraz więcej osób na coś cierpi i okazuje się, że nie wskazane jest dla nich uprawianie wielu dyscyplin. Jeżeli jednak zastanawiamy się nad praktykowaniem jakiejś formy wysiłku fizycznego powinniśmy dobrze to rozważyć. Musimy być świadomi naszych ograniczeń i wybrać formę ruchu tak, by po pierwsze nie zagrażała naszemu zdrowiu, a po drugie miała na nas dobry wpływ z zakładający rozwój ogólny. Jedno, co się powtarza we wszystkich najnowszych artykułach dotykających problemu aktywności fizycznej to to, że lepiej dla zdrowia jest regularnie spacerować i uprawiać ogródek, niż przebiegać długie dystanse czy machać wielkimi ciężarami na siłowni.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *